andreanord

DESTINATION HAMBURG 25 juni

Nu sitter vi på tåget påväg till Fredericia vilket ska ta ca 2 timmar. Väl där har vi 8 minuter på oss att hitta rätt spår och gå på tåget som ska ta oss till Hamburg. Det var lite knepigt att hitta rätt spår och platser då det var dåligt skyltat och allt på danska. Vi var inte de enda som var förvirrade men tillslut hamnade vi rätt. Något vi är väldigt nöjda med är att vi valde att köpa våra Interrailpass i första klass. Dels märkte vi att det är väldigt skönt att få koppla av i loungen på tågstationen i väntan på avgång, men framförallt är det komforten på tågen som gör det värt det. Stora bord framför sätena, wifi och eluttag gör resorna väldigt bekväma.

Vi har haft två underbara dagar i Köpenhamn och vi kommer med all säkerhet att besöka staden ett flertal gånger i framtiden. Staden är väldigt ren och organiserad, människorna mycket trevliga och stämningen är allmänt lugn och harmonisk. Något som överraskade oss var hur cykelvänlig staden är jämfört med Stockholm. Cykeltrafiken är mycket väl integrerad med biltrafiken, med breda cykelbanor längs varje körfält och egna trafikljus. Cyklisterna stannar till och med för oss gängare när vi ska korsa övergångsställen!

Första upplevelsen av hostel har varit över förväntan! Vi bodde på ett hostel som var väldigt hipp med en härlig bar (billig alkohol under happy houren, 1 liter öl för ca 75kr)  och en massa människor från olika ställen i världen. Baren håller öppet till kl 5 varje dag och varje kväll är det olika aktiviteter/teman som t.ex. karaoke Night, shot limbo, beer pong,  live music evening och solo travellers Night.

Vi bodde i ett rum med 2 st våningsängar = passar för 4 personer.

Dock delade vi enbart med  1 person. En mycket trevlig kille som kom från England och tågluffar solo i Europa under 2 månader. Han hade faktiskt precis varit i Sverige och fått möjligheten att uppleva svensk midsommar. Han tyckte det var mycket underhållande att se vuxna människor hoppa runt och sjunga "Little frogs".

Vad vi haft för oss tänkte vi visa i bilder.

Vi började med att byta om och lägga in väskorna i        På kvällen åkte vi scooter ner till hamnen ca 4km. Scootrarna

förvarutrymmet som fanns under sängen. Vi har med     finns precis överallt och det är bara att hitta en och sen "hyr"

oss hänglås som vi använder för att låsa utrymmena.       man den genom en app. När man är klar ställer man den var som helst.

Samma dag vi kom visade det sig att det var Sankte        Nyhavns olika färger bidrog till en minst sagt underbar miljö.

Hans. Receptionisten förklarade det som valborg

fast utan det tunga festandet. Häxbålet och

fyrverkerierna drog till sig många människor.

Vi passade på att ta en                                                   Vi stötte också på en konstutställning som vi kikade in i

svindyr-men-värt-varenda-öre-glass                           lite snabbt.

Dagen efter åt vi en supergod frukost på ett  Vi passade på att titta in i Torvehallarna, det slog Saluhallarna med hästlängder.

mysigt café som låg precis vid vattnet,           Helt klart värt ett besök fastän vi inte köpte något.

vi satt och njöt i solen!

Till middag åt vi på en foodcourt "Boltens" som vi hade

spanat in dagen innan. Det fanns tre våningar med

matstånd och det var mycket trevlig beläget

i en innergård som de hade dekorerat med ljusslingor

och växter.

Mio köpte Bao som är en maträtt från Hong Kong. Det är ett speciellt bröd som man har olika sorters fyllning i.

Mio valde friterad lax, stekt anka och stekt biff. Som glutenintolerant fick jag tyvärr ta något annat, men kyckling

gyros var inte helt dumt det heller.

Efter middagen drog vi till hostlet och satte oss i baren. Drack öl och spela yatzy samt 10000. Min glada min

visar hur det gick för mig.

Central stationen i Köpenhamn.                                        Passade på att äta lite frukt och dricka lite kaffe som

det bjöds på i loungen.

Första dagen var vi också på ett museum för   TRAVEL DIARY

Guinness record. Det var väldigt kul!